torsdag 18. februar 2010

Klipp håret og få deg en jobb

I kveld har jeg vært i frimurerlosjen. Der hadde jeg orkesterplass, bokstavelig talt, til utdelinga av fag-, svenne- og mesterbrev til kremen av trøndersk yrkesfagungdom, og dessuten til ganske mange voksne. Det var cirka tre hundre av dem og alle fikk komme opp på scenen, foran rekken av håndverksmestere med kapper og hatter med fjær, for å motta brev og applaus. Bakom mestrene igjen satt symfoniorkesteret med det tungvinte navnet og var Innleid til Spillejobb, men siden det ikke egentlig er så mye som skal spilles ved slike anledninger var det mest sitting på stas, gjetting på hvilke puljer som tilhørte hvilke yrker (frisør var lettest) og diskret notering av observasjoner:
  • Det finnes unge menn med hockeysveis og det finnes mange av dem.
  • Kjønnsfordelinga innen yrkesfagene er som man kunne forvente.
  • Det virker som om det kan være et pluss å hete Rikard eller Kim, spesielt innen fagfeltet lettere kjøretøy.
  • Verken han som skulle få fagbrev som treskjærer eller han som skulle få fagbrev i reindrift møtte opp, hva skal det bety?
  • Jeg skulle gjerne visst om mottageren av fagbrev i fiske- og fangstfaget hadde tenkt å bruke det til fiske eller fangst, og hva man i tilfelle kan fange med fagbrev som man ikke får tak i uten?
  • "Fagbrev i salg av byggevarer"!
  • "Gjenvinningsfag" høres ut som det kan ha fått navnet sitt for å lokke til seg idealister.
  • Jeg kan nesten ikke tenke meg noe som høres mindre appetittlig ut enn faget industriell matproduksjon.
  • Det heiter ikkje: vaskedame - no lenger. Heretter heiter det: renholdsoperatør.
Sistnevnte var KLART overlegne i antall, og også i gjennomsnittsalder. Det er heller ikke noen fare for at det skal bli fritt for tømrere, barne- og ungdomsarbeidere, murere, omsorgsarbeidere eller frisører de nærmeste årene, og godt er jo det. Forresten, frisørene kan det være det samme med for min del.

Vel, det var forsåvidt tre timer brukt på en god sak, orkesteret får penger, alle er fornøyd og jeg har spilt Ja, vi elsker for første gang i mitt liv! Sånn er det å ikke spille i korps.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar