fredag 9. august 2013

Lyntokt



Det går unna i Gråsonen! Nå også med kuling og sjø, men det tåler man fint så lenge man passer på å holde seg unna femtedekket og datamaskinene der. Toktprogresjonen til nå har vært glitrende, til de grader at det blei et planleggingsproblem for toktleder, som må til med å komme på noe de kan bruke den siste uka til etter mannskapsskiftet i Kirkenes når jeg skal gå i land. Men vi får tro at hun har det under kontroll! I mellomtida fortsetter vi med å grabbe gjørme og tråle gjørme og lagre gjørme og filme gjørme. På planleggingskartet skal gult representere den hardeste bunnen og lilla den blauteste, men alt er jo relativt, ikke minst det målet på relativ bunnhardhet som kalles backscatter. Har vi filma i mange dager nå, syv? Jeg har knapt sett mer stein enn jeg kunne ha fått med meg heim på flyet - det er utvilsomt gjørme som gjelder her i strøket.


I skrivende stund er de i gang med ei opphentingsøkt igjen, og det skal vel godt gjøres om de er ferdige til klokka fire i morra når jeg går på vakt igjen? Leggetid, med andre ord.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar