tirsdag 11. mai 2010

Naturalhusholdning



Nå er det tirsdagskveld og jeg har tatt imot mine to siste lam for i år, for i morratidlig skal jeg ta bussen til Harstad og gå ombord i Seisma-båten der, og i natt har jeg bedt meg fjøsfri av den grunn. Jeg etterlater en masse velskapte lam og en kjeldress som er stiv av skit og fostervann og morkakegraps, og som takk for hjelpa har far min ordna ei skikkelig juksa til meg, med svenskpilk og røde og gule gummimakker, såpass at jeg skal kunne skaffe mat de neste par ukene. Det var vel et rimelig bytte!

En fin arbeidsferie, altså, med flust av potensielle fotomotiver som alle riktignok havner innenfor samme kategori (sau). Kimmo i Helsinki mener det kan finnes en grense for hvor mange sau-bilder det er akseptabelt å legge ut på internett på én gang, så vi får se om jeg klarer å nå den:




Takk for meg for nå! Jeg kommer vel heim igjen rundt sankthans en gang, hvis det ikke er noe som lokker veldig før den tid. 

PS: For overvåkingsentusiaster kan jeg anbefale ei nettside til bruk de nærmeste to ukene: http://www.marinetraffic.com! Zoom inn på Nord-Norge (aller helst Sør-Troms), klikk på "gå til fartøy" i menyen til venstre, velg "Seisma" fra rullegardinen (hvis det ikke står der har du valgt feil kartutsnitt - pass også på å ikke velge "Sigrid" om det står der, sjøl om det sikkert er fristende, for det er nemlig ferga mellom Melbu og Fiskebøl) og voilà! Her får du vite nøyaktig hvor vi befinner oss til enhver tid, og det åpner jo for uendelige synsings- og gjetningsmuligheter. Hvilken kai går de til i kveld? Er det butikk der, eller er den nedlagt? Nå har farta vært 0,1 knop lenge, det var da en voldsomt lang lunsjpause. Se, nå går de til Harstad, de skal sikkert handle øl. Nei se der, de er ennå ikke kommet seg fra kai i Harstad, nei.

(Forresten så er det verdt å lese teksten på sida nøye, har jeg funnet ut, for det opptrer noen uvante måleenheter. Den store feite biologiboka mi gir ikke noe anslag for rekevidde, bare rekelengde, men jeg vil tro det er snakk om sånn ca 10-15 millimeter?)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar