søndag 23. januar 2011

Jeg er ikke venn med FotoKnudsen lenger

Jeg var det før, spesielt i gamle dager da jeg bodde i Bergen og det tok én dag å få bilder framkalt når man sendte dem i posten. Etter at jeg i 2009 omsider var blitt fotograferende igjen etter å ha gått i årevis og tenkt på at jeg kanskje skulle ønske meg digitalkamera, oppdaga jeg at FotoKnudsen tilbyr gratis bildelagring på nett, og det måtte jo være noe for meg som generelt er skeptisk til holdbarheten til ting som egentlig ikke finnes - jo flere sikkerhetskopier jo bedre. Jeg lagde meg konto og bestilte til og med en masse bilder, for da får man lenger gratis lagringsperiode og dessuten noen bilder som er ekte og kan limes i album, og bildene kom og de var billige. At et par hadde fått noen interessante spesialeffekter som jeg ikke hadde forventa, det var ikke så nøye når det bare gjaldt noen få av hundrevis, og dermed var jeg godt fornøyd.

Så tenkte jeg ikke mer på FotoKnudsen på ei stund, annet enn at jeg lasta opp noen nye bilder fra tid til annen (ikke så ofte, siden opplastinga går vanvittig seint, og jeg må konvertere alt til jpeg først, og det skal jo gjøres) og håpa at de kom til å si ifra før gratislagringsperioden var gått altfor langt over fristen, og ikke bare for eksempel slette hele kontoen. Det gikk bra, for de slettet den nemlig ikke, og da det plutselig begynte å bli på høg julehandeltid i fjor kom jeg på at det kunne gjort seg med noen på-en-måte-heimlaga-gaver til folk. Jeg tenkte ut noen lure greier jeg kunne gjøre, sendte inn bestillinger, og dermed begynte frustrasjonen.

For altså:

  • FotoKnudsen beskjærer bildene dine helt vilkårlig når de tilfeldigvis ikke er i standardformat (10x13/15 cm). Absolutt helt vilkårlig, midt i fjesene til folk. Det er klart man kan unngå det ved å bare sende inn bilder i rett format, men nå er nå engang digitalbilder gjerne ferdigbeskåret sånn som man vil ha dem, og det er ingen forhåndsvisning som forteller at på denne forstørrelsen kommer vi til å bare vise den ene personen av de to på bildet, mens vi passer på at hele hovedveien i bakgrunnen kommer med, er du sikker på at det er slik du vil ha det? Ikke nok med det, de blir ikke engang beskåret like store! Av og til er nemlig én millimeter nok til at du må fram med saksa sjøl, og det på et bilde du ikke har mer å unnvære av.

  • FotoKnudsen etterbehandler tydeligvis alle bilder automatisk. Du sender fra deg et portrett som ser finfint ut, og når du får bildet tilbake har ungen fått grønne flekker i fjeset. Og det er greit og litt kuriøst når fem av fire hundre bilder har spesialeffekter, men ikke like greit når du bestilte bare ett som du skulle gi bort.

  • Hvis man har vært idiot og feilberegna leveringstid og post før jul, sånn som jeg da jeg ikke tenkte på at levering direkte til en butikk i Trondheim var en dårlig idé når jeg skulle reise herfra ei uke før julaften, så blir man prisgitt FotoKnudsens kundebehandling. Jeg var opptatt med kurs på jobb og kunne ikke sitte standby i hele telefontida fra ti til halv fire, men det ble to hele lunjspauser i telefonkø uten å komme i nærheten av å snakke med et levende menneske. Den tåredryppende eposten jeg sendte dem med forespørsel om å bare skrive rett adresse på pakken så julen kunne reddes til tross for min toskete feilvurdering, den ble beleilig nok ikke besvart før akkurat den dagen bildene var sendt.

  • FotoKnudsen tilbyr varsling på SMS når pakken din er klar til henting, det koster ekstra og man får uansett epostbeskjed (bare at det siste sier de ikke når du bestiller). Men når man har reist heim uten julegave og minuttene virkelig teller, fordi Johan kanskje kan ha tid til å stikke innom butikken før han skal rekke toget heim til sin jul, og man følger nøye med på telefonen og gmailen og ordrehistorikken på nettsida og det ikke er tegn til noen leveranse, og Johan ringer og spør om han skal gå dit eller ikke, og man sier at det er sikkert ingen vits i, men han bestemmer seg for å ta turen likevel, og der får han pakken med bildene utlevert, så var det kanskje ikke så mye hjelp i den SMS-varslinga likevel. (Det ble altså Johan som reddet jula, han og postdama som kom opp og leverte pakken på døra siden det jo var lillejulaften og den ikke passa i postkassen. Takk!) Jeg har fortsatt ikke fått noen SMS, jeg, og i ordrehistorikken opplyses det om at ordren er i produksjon mens de andre greiene jeg har bestilt de siste to månedene er klare for henting. (Men det visste jeg jo, jeg fikk jo epost og har vært og henta alt for lenge siden.)

  • Og så er det det med gratis lagring i ett år fra hver bestilling: Jeg er jo forsåvidt fornøyd med at de ikke har håndhevet det så strengt tidligere, men nå har jeg da virkelig brukt sikkert femten hundre kroner fordelt på flere bestillinger, og da syns jeg faktisk at de kan begynne å si noe annet enn at "din gratis lagringsperiode varer frem til 27.07.10".
 
...Okei, det her ble visst mye hets og pirk. Jeg skjønner jo at det er snakk om en stor bedrift som driver effektivt for at det skal bli billig, og at jeg kanskje ikke skal forvente så mye kvalitet, men jeg er for interessert i at bildene mine skal bli bra når de først blir ekte til at jeg vil overlate så mye til tilfeldighetene. Jeg kommer nok til å bestille skikkelig mange papirkopier i ny og ne (for eksempel så ofte det trenges for å få beholde den gratis lagringa), når de har veldig-billig-kampanjer sånn som de for eksempel har nå, der 500 bilder nesten ikke koster noen ting, og jeg er innstilt på å ikke ta det så tungt om noen ser rare ut eller om de ikke er like store. Fra nå av blir det nok imidlertid noen andre som får pengene mine hvis det virkelig gjelder, kanskje Japan Photo.

Det siste punktet i dette forbrukerjournalistikk-innlegget har å gjøre med nettopp bestilling av skikkelig mange bilder, for en sånn ordna jeg meg nå i slutten av juleferien da det plutselig ble kampanje og bilder til 39 øre per stykk bare de var mange nok. Jeg hadde altså 582, jeg, og ordrebehandlinga gikk knirkefritt og jeg fikk epost om henting og det var bare ett eller to som så merkeligere ut enn jeg hadde planlagt. Men da jeg skulle begynne å se på dem, oppdaget jeg noe interessant som jeg ikke har vært borti før:
  •  FotoKnudsen lever ikke fra seg bilder i kronologisk rekkefølge! Eller i den rekkefølgen de ble lagt inn i bestilingen, tror jeg? Eller sortert etter filnavn? Jeg fikk en bunke på 582 bilder som ser ut som om den er blitt virkelig samvittighetsfullt stokka, og jeg kan ikke skjønne hva systemet er eller hvorfor det eventuelt ikke er noe.


Her er starten av bunken i den første konvolutten jeg åpna, leses fra oppe til venstre og nedover: Hurtigruta i januar 2010, Nicolas mye senere i januar 2010, bøfler fra november -09, Nicolas ved en helt annen anledning, Kysten-stevne sommeren -09, senga mi i Trondheim, hyttetur i Ramfjorden nyttårsaften -09, Seisma i Tromsø etter tokt i mai i fjor, Polargirl sommeren før det igjen, Pyramiden i september -09, Johan på besøk en gang etter 29-årsdagen min, Trondheim en eller anna høst, Hamnvik i mai -10, Fyrstikkeskas interiør, Borebreen sommeren -09, Træna bra mye tidligere den sommeren, Polargirl igjen, Dagtun rett før nyttårsfeiringa -09, Nicolas samme dag som på bilde 4 og til slutt den vakreste dagen i Isfjorden i 2009.

Og sånn fortsetter det. Det er Roma, og så Senja, og så Pyramiden, og så Helgeland, og så Elvenes, og så Roma igjen, og så Elvenes på ei helt anna årstid. Akkurat som en skjermsparer, bare at jeg må bla sjøl! Det er fascinerende. Og ganske artig, egentlig, det blir jo en kavalkade over alt jeg har gjort det siste halvanna året, bare synd at den er meningsløs å vise fram til folk og at jeg sikkert må bruke en dag på å sortere alle bildene sjøl. Det syns jeg kanskje ikke at jeg skulle være nødt til, samme hvor stor rabatten var, og jeg forstår som sagt virkelig ikke hva som har skjedd.

På tide med en konklusjon? Den blir som følger: Bruk for all del FotoKnudsen hvis du vil, det er billig nok og bildene er vel bra nok til det meste. Så lenge du ikke gjør idiotfeil under stresset bestilling av julegaver er sikkert ikke kundebehandlinga noe å bekymre seg for heller. Vær imidlertid forberedt på at spennende ting kan skje med bildene dine, og beregn i det minste tid til å ordne reserveløsninger hvis akkurat den forstørrelsen som skulle rammes inn og gies bort viser seg å se bra annerledes ut enn det du hadde planlagt. Det gjorde ikke jeg, og nå tror huseieren at jeg ikke syns det var så viktig å få med hele fjeset hennes på bildet med det grønnflekkede barnebarnet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar