onsdag 18. august 2010

Manuellterapi


Det var slettes ikke lett å finne seg til rette i byen igjen, viste det seg. Alle kjenninger er borte på jobb og felt og ferie, arbeidsmoralen er lav og hele Trondheim er overtatt av overstadige 20-åringer i puljer på ti etter hver sine faddere. Jeg har kjeda meg litt, rett og slett, etter konstant sosialisering i ukesvis.

Men heldigvis finnes det et botemiddel mot surk og depp, kjent og velprøvd av småbarnsforeldre og folk i sine respektive panikkaldre: Jeg har kjøpt meg en ny leke! Den kommer fra en fotobutikk og er et 50-millimeters fastobjektiv (f/1,8) uten autofokus. Mulighetene er mange, nå kan jeg for eksempel fotografere uskarpt i nær sagt hvilke lysforhold som helst, men egentlig var motivasjonen at uten zoom og vidvinkel blir jeg pent nødt til å ta nærbilder! Braute-Ragnhild hadde 50-mm-objektiv med på seiltur og endte opp med fabelaktige actionportretter, det var da jeg skjønte at dette var noe å ha.

Spørsmålet nå blir om jeg kommer til å mestre denne manuellfokuseringa etterhvert, eller om jeg burde ha brukt ganske nøyaktig dobbelt så mange penger på linse med fokusmotor. Inntil videre håper jeg på det første, for folk har da beviselig lært seg å fokusere før, og så håper jeg at omgangskretsen min vender tilbake etterhvert så jeg får noen å øve meg på å ta bilder av!

2 kommentarer:

  1. gratulerer sigrid! heftig valg. men er den virkelig uten autofokus og? snodig snodig
    (føler forøvrig med deg når det gjelder studentpuljene. they surround us!)

    ragnhild

    SvarSlett
  2. Takker!

    Potensialet for autofokus er absolutt til stede i objektivet, men det funker ikke med den kameramodellen jeg har (Nikon D60), for der er det ikke innebygd fokusmotor i kamerahuset, om jeg har forstått det rett. (Zoomobjektivet mitt har egen motor og fokuserer som bare det.) Så inntil jeg eventuelt blir desperat en dag og bytter til mer fancy kamera å sette fastoptikken på, blir jeg pent nødt til å lære meg manuellfokus! Men det er egentlig ganske artig det, jeg er iallfall veldig fornøyd foreløpig.

    SvarSlett