søndag 19. september 2010

Resten av Helsinki

Helsinki, ja! Nå har jeg vært heime i dagesvis allerede og burde få gjort meg ferdig med rapporteringsprosjektet siden det allerede er begynt å skje andre ting det kan meldes fra om.

Det var en god idé, det her med ferie i september, kanskje jeg blir nødt til å ha det igjen. Helsinkikameratene tok imot meg med åpne armer og sørget for program fra morgen til kveld: Jeg har klappa katter og mata ekorn og drukket whisky og sett på fyrverkeri og spilt spill og fått servert spontan epledessert i fremmede folks leiligheter seint på kvelden, jeg har bada i Østersjøen og vært i Nordens største bokhandel og spist mujkor og laga improvisert kveldssushi og sykla rundt på He-Man-sykkel, og så har jeg oppdaga at stein som tidligere lå i vinduskarmen min i Longyearbyen nå er utstilt i monter på et finsk universitet. Takk og takk og takk til Kimmo, Pierre og Sanna, dere vet at dere er hjertelig velkomne i Trondheim når det måtte passe (men helst ikke alle tre samtidig siden Fyrstikkeska har en noe begrensa gjestekapasitet).


Okei, hva med noen tilfeldige bilder?

(Dette er altså Kimmo, og den andre er altså meg)
Vi var på Zetor-restauranten der de har verdens mest sympatiske meny (men ikke like sympatisk personale), der har jeg tydeligvis dansa en liten dans eller noe, spist den lekreste blåbærpai og vist det finske flagget lite respekt.

(Og her har vi Pierre)
(Foto: Pierre Mauries)


Pierre tok meg med for å hilse på ville dyr på Seurasaari:





Jeg har sykla forbi Sibelius på Kimmo sin kompis sin ekskjærestes sykkel.




Det har spiltes pinnespill i kombinasjon med tsjekkisk øl og kaffebønnespill i kombinasjon med skotsk whisky...

gif animator
(Var ikke dette et fancy triks så vet ikke jeg..!)


Kimmo tok fri fra jobb en dag bare for å være turist med meg på Suomenlinna. Der var det klassisk finsk utsikt med klassiske finske svaberg (og de er så fine), og så kom det plutselig ei badestrand! Og gjett hvem som tilfeldigvis gikk rundt med bikini i sekken?

Utsikt...
Svaberg...
...bading!
Kjempegreier!

Det er mulig det her var sesongens siste sjøbad. På kvelden hadde vi kanskje sesongens siste innsjøbad (og egentlig første, for min del), for Sanna hadde organisert en siste badstuekspedisjon til Kuusijärvi før hun måtte skynde seg til Svalbard på tokt. Dagen etter kjørte jeg buss med Pierre, gikk på kino alene og var takknemlig for svensk teksting, spiste toast med finsk-fransk-sveitsisk koalisjon på Tiurleik-puben og drakk mojito på toppen av et kjempehøgt hotell, og så ble det natt og så ble det morra og så måtte jeg ta flyet heim.


Og med det skulle ferien være sånn nogenlunde dokumentert? Jeg har ikke nevnt bjørneutstilling, fuglekikkersafari, Coupling, ukrainsk restaurantmat eller tilfeldig-cocktail-party, men det får da være måte på langt innlegg. Dette var iallfall finfine greier, i tilfelle det ikke er kommet tydelig nok fram. Så takk igjen for gjestfriheten!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar