tirsdag 28. januar 2014

Nesten en hel januar


Høgste heia i Verran

På en mandagsmorra står jeg kjempetidlig opp, blir kjørt til toget og slumrer ombord i et par timer før jeg kan gå av og gå på jobb med sekken full av helgebagasje: Skøyter, notestativ, datamaskin. Kamera med nytt minnekort. Bratsj, mobillader, gamasjer og ullundertøy. Etter jobb drar jeg heim og vasker klær og ser på engelsk krim på nett-tv (det er artig når man har vært på ekskursjon i akkurat den fjæra som krimen handler om, den var liketil med på fjellkollasjen fra sist) mens jeg strikker akkurat den genseren som jeg mangla i Trondheim for fjortendager siden da det var så fantastisk kaldt. Så sorterer jeg helgebilder og gleder meg til at det skal bli fredag igjen, sjøl om det ikke kommer til å bli tid til noen nye kryss på kommunekartet da, på grunn av orkesteraktiviteter. 

Største knuken i Inderøy

Det er jo ellers en uvanlig vinter, med skrekkelig skogbrannfare og strålende skøyteis. Piggdekkene knastrer og bråker på avbæra sykkelsti og det har ikke vært nedbør i Trondheim siden lørdagen i uke 2, ifølge Yr. Så mye nedbør var det ikke da heller, for dagen etter var vi nemlig og gikk på skøyter på Follsjøen i seksten minusgrader, og der var snømengden uproblematisk for sånne som ellers kan gå på skøyter - ikke grynning i det hele tatt. (For den som absolutt ikke kan gå på skøyter, men iherdig prøver å lære seg det, så gjør det nesten ikke noe at det er litt snø sånn at man ikke ser de skumle sprekkene som det går an å kjøre skøyta fast i hvis man kommer på langs av dem. Men det er klart, blir det for store skavler har man jo et anna problem igjen.)

Langsom skøyteekspedisjon i vinterkvelden

(men jeg tør jo ikke å bære kameraet sjøl, så da blir det bare meg på bildene)

Skavlstrategi 1: Staking

Skavlstrategi 2: Labbing

Og noen ganger ser det altså sånn ut

Nå er det kveld forlengst, jeg skal tidlig opp og ha HMS-kurs hele dagen. Sånn er det nemlig å være i byen og på jobb, tydeligvis, det blir lite skøyteøving og all den fine isen bare ligger der i solskinnet.

Men det var fint å få ut bilder på internett igjen, det tror jeg sannelig jeg skal gjøre mer av!

1 kommentar: