tirsdag 29. april 2014

(Denne helga har jeg bada og grilla og spist vannmelon)

Et (litt lite representativt) januarbilde fra Innhered-arkivet
På Inderøya lukter det mold og møkker. Jeg har lånt Ivar sin sykkel (den har sånn hardt mannesete og jeg når akkurat ned til pedalene med tåa) og sykler de syv kilometrene til hytta ved Børgin - det er for å lufte meg og for å prøve å få forfatta noen forskningsblogginnlegg jeg har lovt bort til kommunikasjons-Magne. I solveggen på hytteverandaen er det kokvarmt, og hele fjæra er full av skrålende unger med foreldre og storesøstre og tjukke hunder og fiskestang. De har det veldig fint og de er hyggelige, men arbeidsroen blir jeg seende langt etter.

Jeg skriver dette isteden! Offline helgeblogg fra Innherred i april. Påska har kommet og gått, med klassiske skiturer over pass og breer (mer om det seinere?), lamminga på Elvenes har starta og flybilletten er kjøpt. Det var lenge usikkert hvordan det egentlig skulle bli med den tradisjonelle mai-turneen land og strand rundt i år, jeg rakk faktisk å komme godt i gang med å øve inn 17. mai-repertoaret til orkesterets tradisjonelle norske klassikere-konsert. (Okei, "godt i gang" er selvfølgelig en overdrivelse, men vi har i det minste hatt mange onsdager på oss.) Nå har jeg gått glipp av denne konserten fire ganger av fire mulige siden jeg alltid ender opp med hjelm og kjeldress på nasjonaldagen, så bratsjgruppa har jo vist at de klarer seg bra uten meg, men akkurat i år lå det altså an til at også jeg skulle bli nødt til å pynte meg og være i byen.

En sving til Frøya i førstemaihelga og ei uke i fjøsen etterpå hadde ikke vært så mye turné å snakke om. Men sånn skulle det visst ikke bli likevel, for plutselig dukka det opp noen ekstramidler fra et budsjett til en prosjektleder i Tromsø en plass! Det betyr klarsignal for å henge med på et biologtokt i Porsanger som invitert gjørmekjenner, og toktet er beleilig plassert både i tid og rom - ikke bare unngår jeg bunadssavn på søttendemai, jeg kan også fortsette til Kirkenes direkte fra heime og dermed slippe å fly i skytteltrafikk mellom landsdeler. Logistikken blir selvfølgelig deretter, med feltutstyr og oljehyr og datamaskiner og kart som skal transporteres hit og dit, men en stor og variert bagasje hører jo maimåneden til (iallfall mine maimåneder).

Så turneen starter nesten straks, den, og i skrivende stund (som nå er blitt Trondheim på en tirsdagskveld og ikke Inderøya på lørdagen som var) har jeg én eneste dag på kontor igjen før, tja, seksogtyvende mai? Det er knall. Det er litt hektisk óg, men overveiende knall. Og siden jeg ikke skal være med på noen konsert vil de ikke ha meg på øvinga i morra heller, og da får jeg kvelden fri til å gå på fondue-fest!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar