mandag 21. februar 2011

Polsa hela natten

Det er ikke så mye stillesitting i Fyrstikkeska for tida, og det er verst for internett, for det går sånn ut over anledninger og inspirasjon til bloggoppdatering. Nå når jeg faktisk sitter her og det ikke er så altfor seint og jeg har opplevd en rekke spennende ting siden sist, så er det plutselig motivasjonen som svikter siden jeg godt kunne tenkt meg å legge meg altfor tidlig isteden, så jeg kanskje slipper å bli sjuk.

Men altså: Det var ei riktig bra martnadshelg på Røros, til tross for et stort og uventa frafall blant gammel-geologene. Tradisjonen er som så at bergstudentene i Trondheim disponerer ei hytte ved Olavsgruva, og de reiser dit når det er martnad og går i seremonielle bergstudentuniformer, drikker seg fulle, tar badstu og arrangerer naken-konkurranser i spettkasting. Voksen-geologene fra der som jeg jobber har en hevdvunnen rett til å få være med på denne hytteturen, og det er helt okeie vilkår - studentene lager mat og tar ansvar, geologene betaler litt penger og må finne seg i å bli vekt klokka ni om morraen av Bonanza i hundre variasjoner på full guff. Vanligvis er det en hel gjeng av de voksneste geologene med, og de har med seg feler og trekkspill og setter standard for hytteunderholdning, men i år ble altså delegasjonen amputert, sånn at det ble en klar overvekt av nakne studenter på hytta. (De hadde det sikkert kjempeartig, men det var litt vanskelig å få dem i tale, man vet liksom ikke helt hvor man skal feste blikket.)

Nå var vi ikke egentlig på Røros for å sitte på hytte, først og fremst, men for å gå på ski og danse pols. Ikke nødvendigvis i kombinasjon, for det er sånn som krever kortere ski og lengre armer:


Det var kanonvær og fullmåne og niogtyve minusgrader om natta. Det var svart av folk i bergstaden og det var konserter overalt hele tida, og jeg var ikke på en eneste, for jeg satsa nemlig på full uttelling for mitt éndagers intensivrørospolskurs, og det ble jo dansa pols overalt og til alle døgnets tider. Etterhvert fant jeg til og med en folkedansgjeng jeg kunne menge meg med, og de syns kanskje ikke akkurat at jeg var et naturtalent, men jeg fikk sove på sofaen deres da den siste polsen var ferdigdansa og bilen som jeg hadde kunnet sitte på med de 15 kilometrene til Olavsgruva hadde kjørt for lenge siden.

Så det var fint! Nå er det by- og kontorliv igjen, med apejobb foran datamaskin til alt for langt på kvelden. I dag ble det ikke så seint, altså, for i dag var det nemlig tid for Orkesterets Inntektsbringende Spillejobb igjen, tre timer på scenen foran tre hundre fagbrevmottakere innen pølsemakerfag, reservedelsfag, salgsfag, automatiseringsfag og faget industriell næringsmiddelproduksjon. Hockeyfaktoren var betydelig lavere enn i fjor, kan jeg rapportere.

...Nåh skal jeg legge meg og unngå å bli sjuk, ønsk meg lykke til med det. Jeg som skal få middag borte i morra og alt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar