tirsdag 30. august 2011

Rips til rørte rips på krukke


Nå blei det visst villedende markedsføring her igjen, for disse skal slettes ikke røres, de skal kokes og siles og sukres og stivne til gelé. Jeg var og raspet dem på huseierens busk i ettermiddag, ikke ett sekund for tidlig, men det ser ut som om det faktisk blir konsistens på suppa likevel.

Og i helga var jeg på Være og raspet solbær! Dem blei det syltetøy av, med valnøtter i, det blei kjempebra og nå er det ikke plass til noe som helst anna i kjøleskapet. Det blir om å finne noen å gi bort til, men det skal vel la seg gjøre, folk er jo stort sett for høflige til å si nei takk. 

Ellers kan jeg rapportere at kirsebærene kom en måned tidligere i år enn i fjor, og det kan jeg si med sikkerhet siden jeg jo driver og tar bilder og legger dem ut på internett for Ettertiden. Nå er det nesten fritt i treet på den hemmelige lekeplassen, men i 2010 la jeg beviselig bær på sprit i slutten av september. Tro om de har ligget der lenge nok nå? (Jeg er for dårlig til å finne anledninger til å servere eksperimentelle desserter til folk, det burde jeg gjøre noe med.) 

PS: Når man ikke har Barnas Beste i huset, så får man et problem når man plutselig blir i tvil om han der Bjerke egentlig skreiv raspet, sånn som man alltid har sagt, eller rapset, som et knapt flertall på internett vil ha det til..? Korrigeringer mottas med takk, hvis noen gidder å slå opp for meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar