tirsdag 3. april 2012

PÅSKLOV


Det er mandag og alle utlendingene jeg kjenner har vært på jobb mens alle norskene er reist på familieferieaktiviteter til Hitra og Stryn og Luleå (de naturalisert norske utlendingene er forresten regna med i denne gruppa), men jeg, jeg har påskeferie for meg sjøl! I byen! Og jeg kan sove så lenge jeg vil og jeg behøver ikke å ofre en tanke på dårlig kontorsamvittighet! Og jeg trenger knapt å gå ut, og jeg trenger iallfall ikke å kjenne meg som en sofapotet som ikke bruker dagene i skiløypa, for alle jeg kunne gått på ski med er jo enten på ferie eller på jobb og Bymarka alene er det trasigste jeg veit - og dessuten skal jeg snart på skikkelig påsketur i et annet land i flere dager og gå på ski hele tida!

Landet er Sverige, området er Sylan, planen er klassisk hytte-til-hytte-til-hytte-tur av den underlige sorten man leser om i sånne irrelevante turistforeningsblader som henvender seg til segmentet "middelaldrende og fra byen" (jeg hadde egentlig sagt opp det abonnementet for mange år siden), værmeldinga sier snø, radioen sier "ni skiturister måtte reddes i området i helga etter at de gikk seg fast i overvann", turistforeningskontoret sier det går sikkert bra, og velkommen tilbake som medlem forresten. Oppdraget mitt denne helga var å skaffe meg en kjæreste med GPS, siden ingen av de andre sine kjærester har GPS og det jo er sånn man får tilgang til GPSer, men det viste seg å bli vanskelig siden jeg bare var inne og vasket vinduer, så nå har Simone isteden benyttet seg av innynding og fått tak i en låne-GPS på jobb. Planen er tog til Storlien i overmorra, og så rekke en buss heim fra Tydalen etter en sånn cirka fire-fem netter! Pakkinga er ei utfordring og tar i skrivende stund all plass på golvet mitt i alle etasjer, og ingen får lov til å bli bekymret hvis ikke bloggen blir oppdatert umiddelbart etter forventa heimkomst. 


Dere skulle bare visst hvor reine vinduer jeg har.

Og folk sender meg ting i posten, kan det bli bedre? Snop, rotgrønnsaker, molte, pinnekjøtt og turvennlige whiskyflasker, marengs og salvie og noe som må være enten oregano eller merian. Huseieren har tatt pinnekjøttet i pensjon til over påska, for hun har nemlig fryseboks, og når jeg skriver det opp her kommer jeg
forhåpentligvis til å huske på det etter påske óg.

Jeg tok visst ikke bilde av smartpost-eska før jeg tømte den og trampa den flat og gjømte den under sofaen i påvente av neste flytting når-nå-enn-det-måtte-bli, om jeg aldri så mye har ymta om at det er en sjølsagt ting å gjøre med pakkepost. Men det gjør ingenting, jeg veier det opp med det som lå i postkassen, stempla Ny-Ålesund, da jeg kom heim fra tidenes mest vellykkede Geopils på fredagsnatta:

...spille flere sanger!

Den som har ski med innsving og vaierbinding har ingen unnskyldning for å ikke lære seg å kjøre telemark. Den som har munnspill i både G og F har ingen unnskyldning for å ikke lære seg å spille såpass at det kan brukes til noe! Takk, Sanja, jeg er så smått begynt. Men det blir valgets kvaler til påsketuren...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar