torsdag 1. august 2013

En slags toktstart

Her sitter jeg på lugaren og ser ut på gangveien som går ned på ei Tromsø-kai fra fjerdedekket på forskningsskipet G.O. Sars. Det er et syn som innebærer lettjente toktpenger for meg og ei sur utgift for ganske mange andre, siden det var meninga at vi skulle være i full stiming i retning Barentshavet nå for å komme i gang med forskninga oppe i det som de kaller tidligere omstridt område. Været er fint og meldingene gode, men det hjelper ikke når viktig forskningsutstyr er i tusen biter og mangler deler som forhåpentligvis blir levert i morra.

Så vi ligger her så lenge! Det vil si, det gjør vi ikke - i dag har vi vært så langt som til Balsfjorden for å teste instrumenter. Men det er jobb for teknikere og matroser, forskerfraksjonen har med å holde seg godt unna veien og passe sine egne saker. Håper det går i orden etterhvert, for hvis man først skal bruke den dyrebare sommeren sin med videokamera på bunnen av Barentshavet er det jo helt klart best om kameraet fungerer.

Ellers så viser jeg til mitt pedagogiske og velformulerte folkeopplysningsinnlegg fra september 2011 for den som måtte lure på hva jeg har i Barentshavet å gjøre, det er nemlig mye det samme som sist bortsett fra at vi er en helt anna plass og ikke skal være like lenge og det er færre stasjoner og absolutt ikke like djupt. Og til en høvelig AIS-tjeneste for sporing, så kan dere følge med sjøl på om vi noen gang kommer oss fra kai igjen!
Det er hit vi egentlig skal

(Ja, og så håper jeg forrige innlegg kan bli seende litt mindre pretensiøst og tilfeldig ut så fort jeg får oppdatert det med billedtekster, men det blir nå iallfall ikke med det nettet her, nei.)

1 kommentar:

  1. Si fra om det blir så langvarig at du tar en kaffe i Sildrevegen mens du venter på deler og sånn :-)

    SvarSlett