fredag 30. desember 2011

"Her driver vi og hopper fra isflak til isflak...

 ...og du er bekymret for å bli en sofapotet."

(Sanja realitetsorienterer i Kongsfjord-fjæra.)


Nå er første døgnet av heimreisen fra Ny-Ålesund snart over, og med litt flaks blir det ikke ett til før jeg er framme i Trondheim med alt dette nye jeg plutselig eier og har (i tillegg til basisvarene som var i sekken på tur opp, som neoprenmaske, bikini og strikketøy). Jeg har visst egentlig litt knapt med tid, skal jeg rekke å handle verdens mest spesifikke suvernirbestilling og treffe et menneske som ringte og ba meg bære sigaretter, men når jeg nå først har fått låne meg et internett hos en anna eks-arbeidsgiver må jeg benytte anledninga til å få ut det jeg regner med blir årets siste innlegg.

Det har vært ei strålende jul! Med feuerzangenbohle og lutefisk og tyske småkaker og verdens største Kong Haakon-konfekteske og store mengder NP-kaffe, med julehund og morild og klinkekuleryper, med meterologiske observasjoner i stummende mørke og en tysk laser som når helt ut i universet, med pakke fra Velferdsnissen, med strandvandring blant isfjell, med 30.06 og munnspill og Rudolf-slede. Sanja syns i utgangspunktet det var lite julesynging, men omsider kom jo sysselmann' og presten (i Superpuma sammen med verdens nordligste barnegospelkor), og dermed blei det ei ordning på det óg. Vi avslutta med badstu og så boblebad og så bingo og brennevin på kulturhistorisk grunn i Amundsen-villaen, og så blei det natt og så morgen og så Dornier igjen, og nå er det altså Longyearbyen i noen få timer til (cirka to bare, oi, jeg må skynde meg litt her).

Så takk alle! For tur og mat og gjestfrihet og tålmodighet. Her er noen siste bilder i ei faderlig fart, og så høres vi til neste år en gang, tenker jeg.


Sanja leter etter skytebanen

Joulukoira

Statens kartverks jule-kråkebolle

Vi er på hyttetur sjøl om både Sanja og Åsmund kan se sine respektive arbeidsplasser


Det er nok AWI som vinner mest spektakulære laser-prisen i 2011

Det var visst det jeg rakk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar