fredag 23. desember 2011

Natt i Arktis

Her er jeg

Det er lille julaften og jeg skal på hyttetur med to ingeniører og en tolv år gammel hund. Vi har bestilt matpakke i messa (pannekakemiks, sild og bacon) og handla pappvin på alkohol-, snop- og suvernirbutikken som var åpen fra 1715 til 1815 i går (neste sjans 27/12), jeg har pakka inn en reservejulegave sånn at jeg sparer et par hundre gram på bagasjevekta nedover igjen, i går tok jeg fly der jeg kunne ta på begge pilotene (men jeg gjorde det ikke) og der den eneste andre passasjeren var en dødsforelska franskmann.

Mobilen er kjempeavslått og de har satt opp store plakater overalt der det står at jeg ikke får røre den før jeg lander i Longyearbyen igjen. Det er mørkt og nå kommer julestormen med mildvær - Sanja kjørte meg opp på Zeppelinfjellet med taubanen sin da det var et heldig vind-vindu i går, og det var bra, for i dag går det ikke, og det ville blitt rot med dataene hvis ikke luftfiltrene der oppe hadde blitt bytta før jul. Jeg prøver å ta bilder uten stativ og det går sånn passelig bra, men akkurat nå ligger overføringskabelen igjen på den italienske stasjonen og det betyr at dere ikke får se dem riktig ennå. For nå er det mat, nemlig, og innen vi høres neste gang er det blitt jul! Ha det fint, alle mann, takk for følget så langt.

(Og forresten: Jeg som lurte på om noen kom til å kjenne meg igjen i Longyearbyen etter begge disse årene, jeg får fortsatt ansattrabatt på butikken min.)

1 kommentar:

  1. God jul!! Kos dæ masse!! :) Pakke og julebrev ligg nok i Trondheim å venta når du vende næsen den veien en gong :)

    SvarSlett