tirsdag 29. mai 2012

Holder det jeg lover 4

Her ser dere de mer enn tre hundre og elleve plassene i Lofoten og Vesterålen jeg har vært i det siste:

Rødt er altså før og blått er etter lamminga

(De aller mest interesserte har jo selvsagt holdt seg oppdatert via AIS etter hvert som toktet skred fram og vet allerede at vi lå på Røst og på Værøy og på Reine og på Napp og på Gravdal og i Henningsvær to netter og i Kabelvåg og på Hanøya og i Laukvika og på Ramberg og i Svolvær og senere i Lødingen Vestbygd og på selve Lødingen og i Alsvåg og på Sortland og til slutt i Svolvær igjen før det blei mannskapsskifte, men nå fikk jeg gleden av å skrive det ned også, og dessuten lage et stilrent kart i arbeidstida med mitt profesjonelle GIS-verktøy.)

Så var det det med bilder. Klart det hadde vært fint å presentere det beste fra hver dag for på den måten å gi et representativt inntrykk av toktprogresjonen, problemet er bare at hvis mye av det beste tilfeldigvis skjedde på samme dag må man være knallhard i valget av familiemedlemmer som skal vises, samtidig som man blir sittende med en stabel av variasjoner over motivet "fortøyd båt en kveld med lavt skydekke". Jeg oppgir altså mitt planlagte system og isteden byr jeg på følgende:

1) Det nærmeste jeg kommer Træna i år



2) Følelsen av å fortsatt måtte spy for ingenting sjøl om det er blankstilla, for svarte, er vi ikke i land snart



3) Resultatet av at geologen kommer og skrever over kveitvadet som skipperen driver og gjør i stand



4) En klar beskjed



5) En klar beskjed til, for det er altså så anstrengende med alle disse som ikke har respekt for forskjellen mellom kai og privat terrasse (terrassene er ofte dårligere fendret)



6) Min aller nyeste slektning, overrumpla av fotografen



7) Ei sjelden anledning til å ta fembøringsbilder fra en mindre fotogen båt, så motivet ikke blir fullt av speilreflekslinser (artigst av alt var det å kunne si takk for sist til folkehøgskoleelevene som jeg var og foredrog for i vinter)

 


8) Skjellsand-ria (skal inntreffe rundt 3. mai, ifølge almanakken)



9) Moholmen



10) Sightseeing i Trollfjorden: Organisk rikt mørkt olivengrått sandholdig slam



11) Upubliserte data (hysj og hysj)



12) Lunsjpausefiskeri i Hadselfjorden (jeg går far min i næringa)



13) Søttendemaikaffe i Lødingen Vestbygd (tredje toktsøttendemai på rad, jeg har glømt hvordan bunaden ser ut - i år stilte jeg imidlertid i høghælte sko til rømmegrøten og sjampanjen og høstet sannelig mye skryt for det, må jeg si)



14) Ekkoloddet Multi-Ståle som forteller deg hvor det er vits i å slippe ned en grabb og hvor du bare kommer til å bli plaga med stein og mannskit



15) Fortøyd båt i toktets dårligste havn - men selskapet var upåklagelig, vaffelkakene likeså

 


 16) Fortøyd båt en kveld med lavt skydekke (Lødingen)



17) Fortøyd båt en kveld det er fint vær til å klatre en tur rundt på Hanøya



18) Nå vedder jeg på at det er nok fortøyde båter, far vel og takk for oppmerksomheten.

 (...som vist i dagspressen!)

1 kommentar: