tirsdag 29. mai 2012

Sigrid tester grenser

Det er visst streik, jeg fikk en enslig epost fra Fagforeninga om at det er min plikt å forholde meg lojal i konflikten inntil jeg hører fra dem igjen. Akkurat i denne gjørmeforskerbissnissen vil nok ikke effekten av å legge ned arbeidet være umiddelbart merkbar for samfunnet, så jeg regner med at jeg slipper lett unna i denne omgang ("gi meg høyere lønn, ellers slutter jeg å fylle ut overtidsskjemaene mine og skrive nyhetssaker til nettsida") - da er det straks verre at jeg plutselig ble tredjepart i konflikten til noen andre si fagforening og ikke la merke til det før i ettermiddag. For passfornyerene er i streik! Og jeg har en billett til Finland (overraskelse!) og hadde tenkt meg dit om ikke så lenge, men det håndskrevne gammelpasset mitt som jeg har hatt så mye glede av å vise fram til nidkjære grensekontrollører gikk så beleilig ut på dato akkurat på bror min sin toogtyveårsdag. Det oppdaga jeg heldigvis, men hva hjelper det med tirsdagslangåpent på politistasjonen når kølappmaskinen er plombert med streikeklistermerker?

Så vi får se hvordan det her ender. Nå er det altså passfrihet i Norden, såvidt jeg vet, så det skulle vel være verdt å ta en tur til Værnes for å se om jeg får krangla meg med flyet hvis altså ikke streiken går over i ei faderlig fart sånn at jeg rekker å få meg et spillernytt hightech-biometripass, sånn som jeg hører at man skal ha nå. Ny rapport om norsk-finsk grensesikkerhet følger, testen planlegges utført om en fjorten dagers tid.

2 kommentarer:

  1. Burde gå HELT fint å komme seg til Finland uten pass :)

    SvarSlett
  2. Det er akkurat den "komme seg til"-delen som er problemet, egentlig, for innsjekkerne kan få det for seg at de skal se passet (på Norwegian har de for eksempel gjort det hver gang jeg har reist til Finland), og det har hendt før at de passløse har blitt stående vonbrotne igjen på Værnes. Så i morra skal jeg altså - på sjefens ordre og skattebetalernes bekostning - stå hele dagen i kø på lensmannskontoret i Malvik sammen med alle de andre desperate dustene i Sør-Trøndelag! Det blir knall, tenker jeg.

    SvarSlett