mandag 13. mai 2013

To Roma-observasjoner og en påminnelse om AIS

Sist jeg var i Roma, det var i 2009, da var det et bilde jeg glømte å ta og jeg har tenkt på det siden. Nå har jeg vært og tatt det! Det blei tre bilder, viste det seg, og de viser tilsammen hvordan Roma-byen fungerer:

Først går man rundt i smale gater og passer seg for biler som kommer i full fart, og det er skyggefullt og vanskelig å orientere seg siden ingen gamlebyer i verden holder seg med rettlinjede gater og Roma er alle gamlebyers bestemor.


Så nærmer man seg enden av den smale gata. Turiststrømmen tiltar, det dukker gjerne opp juggelboder, fortausrestaurantene har dyrere øl enn for hundre meter siden og det kan se ut som det er noe interessant der framme.


Og så er smuget slutt og BÆNG! Gigantisk to tusen år gammel severdighet i strålende solskinn.


Du kunne ha gått nabosmuget isteden og aldri ant at du var i nærheten av Pantheon engang. Sånn er det tydeligvis med alt i hele Roma, man bare runder et hjørne eller går inn ei åpen dør på ei kirke som ser ut helt som alle andre, og så blir man overfalt av verdensberømt kunst og arkitektur. Plutselig Forum Romanum, plutselig Caravaggio, plutselig Trevi-fontenen. (Det er stilig.)

Jeg var i Roma i embeds medfør og embedet medførte en del spasering til og fra konferanselokaler, langs brede fortau dekorert med valgkampplakater. Det tok meg en halv dag med spekulering før jeg kom fram til et tilfredsstillende svar på det spørsmålet her: Hvem er det som systematisk har vært rundt og herpa alle motstandernes plakater med sprittusj?



Rekke på rekke med plakater, fra alle tenkelige partier - alle logoer er blitt kryssa over på mistenkelig identisk vis. Så til slutt kom jeg over denne varianten og alt blei klart som dagen:


Hvis ikke velgerne får se partilogoen sånn som den skal se ut etter at de har avgitt den riktige stemmen, så kommer de bare til å bli forvirra når de står der i valglokalet! De lureste PR-folkene tar konsekvensen av det her og tegner liketil inn penna som setter krysset. Mysterium løst!

Det var alt jeg hadde å si om Roma i denne omgang, ikke minst fordi det er seint og jeg må få sengklær på lugarkøya og slå av aggregatet (som er nytt og stillegående og gjør verden til et bedre sted, ikke minst for folk som bor og oppholder seg nært kaia der vi har fortøyd). Det er tokt og her ligger vi:


og på samme måte som de foregående år er det bare å gå til for eksempel denne nettsida, taste inn korrekt båtnavn og siden spionere av hjertens lyst. De første dagene er vi berggrunnskartleggingsassistenter på de ytterste skjær - la oss håpe på østavær og på gummibåtens samarbeidsvilje og på at det ikke blir baluba med fuglefredningsautoritetene på tross av at alle dispensasjonspapirer er i skjønneste orden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar