torsdag 25. februar 2010

Dragspel åt alla

Jeg fikk et ymt om gratiskonsert i Nidarosdomen i kveld, prøvde litt halvhjerta å få med meg noen, mislyktes med det og gikk dit alene. Muligens var det dårlig ordvalg i markedsføringa som gjorde at ingen ville være med: "Det er visst ei jente som spiller trekkspill."

Jeg har aldri sett noe lignende. Lyshåra parogtyveåring, helt alene i Nidarosdomen, ingen noter, sikkert minst to hundre knapper som ser helt like ut, og så spiller hun Bach-fuger og smiler hele tida. Det var helt utrolig.

(Det er ikke sant at hun var alene og uten noter hele tida, for det var en cellist med på noen stykker, og det var ikke bare Bach, langt ifra, men det var fugen som gjorde størst inntrykk. Jeg skjønner ikke at det går an å spille fuger på trekkspill, men jeg skjønner forsåvidt ikke at det går an å spille trekkspill i det hele tatt, eller for den saks skyld fuger på noe annet instrument.)

Så fint det er med uventa konsertopplevelser! Jeg er glad for at jeg huska på å gå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar