torsdag 28. april 2011

Finland igjen, mine damer og herrer

Ikke ennå, men innefor så kort tidsrom at det begynner å bli kritisk å huske alt som må være i orden først. Reine heile konferanseklær, transport av vernesko til Salten, avklaring av soveposespørsmål, utspising av kjøleskap, pinnedyrpass, gamle reiseregninger, selvangivelse (fader, nå hadde jeg glømt den igjen), linsevæskehandel og så er det jo den der posteren.

(Folkeopplysning for ikke-så-veldig-akademikere, i parentes: Den som skal få lov av jobben sin å reise på konferanse forventes å bidra med noe der, det vil si presentere den fortrinnsvis nye&spennende forskningen man holder på med. Presentasjonen kan foregå muntlig, med powerpoint og publikum og flere dagers nervøsitet i forveien, for tenk om man går over tida og tenk om man får vanskelige spørsmål og tenk om man må snakke i mikrofon og tenk hvis det ikke kommer noen for å høre på - eller man kan melde seg på med en veggavis isteden. Da får man unnagjort alt stresset først, for før flybussen går nemlig posteren være ferdig utskrevet nede på det mystiske kopirommet der den aller største kanonen står, og før posteren kan skrives ut må man være sikker på at fargene fungerer og at det ikke er skrivefeil og at det som skal stå på linje virkelig gjør det, og før man kommer så langt skulle man ideelt sett ha tenkt nøye igjennom hva det er man egentlig vil si og hvordan man skal få det fram. Så tar man posterrøret under armen og reiser til et annet land og henger opp mesterverket i et rom der det henger veldig mange andre, og så håper man at noen kommer forbi og vil snakke.

Jeg holder på med min aller første poster siden ungdomsskolen nå, og den skal nok bli ferdig sjøl om HJELP det tar tid å være ukonsentrert perfeksjonist med helt nytt dataprogram. Hvis alt går i boks, så har jeg altså tenkt å tilbringe Helsinki-konferansen med å bare gå rundt og mingle med biologer og høre på folk sine foredrag uten en bekymring i verden.)

Hm, formålet med dette innlegget var opprinnelig å blidgjøre visse lesere som ringte meg i går og beklaget seg over at det ikke var nok påskebilder her! Nå viser det seg at bildene ikke er helt umiddelbart tilgjengelige akkurat nuh, og så er det dessuten leggetid for lengst sjøl om jeg egentlig venter på vaskemaskinen, så jeg tenkte vi kanskje heller skulle ta et dykk i arkivet? Værsågod, det blir Bergen og Røros og Bergen og Røros og litt av en skrivemaskin.

 








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar