tirsdag 21. juni 2011

Heia alle tanter

Nå er M/S Nordnorge gått fra Mehamn, der har de sparkepiker og kabriolet og ordentlig oljehyr og de brenner bål i fjæra. I Nordkapp kommune er ordføreren færøyværing og alle har lært seg Magerøy-sangen, i Havøysund roper ungene hadet og takk for besøket. Kjøllefjord rakk jeg akkurat innseilinga til etter heimsyklinga fra jobb i skitværet, der dansa alle oppmøtte i takt på kaia og det var et fabelaktig syn. Så er det hilsener til tanter og tanter og tanter, og til besteforeldre, og til Tønsberg og til Afghanistan, og frierier, og en plakat som var til Brad Pitt og en der det sto "Hei æ heite Simon!". Jeg er så rørt at det nesten er pinlig, og vil forresten ikke høre et ord om seing av nett-tv på statens bekostning, ikke etter at det ljoma ski-vm fra alle kontorer i vinter.

Det er artig å se på at folk har det artig! Og det er ikke NRK som har regien på kaia, nei, NRK må pent finne seg i å danse swing med en banan midt på natta og at det eneste som huskes fra Skjervøy er hylende tolvåringer. Det var neppe NRK som hadde bedt om at sykehusfolkene i Tromsø skulle kle seg ut som pingviner heller, og de hadde kanskje ikke engang bestilt rockeunger i Risøyhamn. (Det fine med nett-tv, forresten, er at det går an å spole tilbake!)

Jeg må vel rekke Berlevåg også før jeg legger meg. I morra er showet over, og hvis noen er for eksempel utlending og ikke fatter hva det er jeg snakker om så har dere gått glipp av noe, dessverre. Folk på alle berg, flagg på alle moloer!


(Oppdatert med et relativt ferskt hurtigrutebilde som jeg hadde glømt at jeg hadde - det er riktignok Richard With.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar